Урок 5. Лідер і робота в команді

Урок 5. Лідер і робота в команді

Урок 5. Лідер і робота в команді

«Умійте стати на позицію іншого

людини і зрозуміти, що потрібно йому, а не вам.

З тим, хто зуміє це зробити, буде весь світ ».

Дейл Карнегі,

психолог, письменник

У попередньому уроці була визначена роль комунікації у процесі налагодження ефективної взаємодії з людьми. Зараз ми розглянемо інші навички, необхідні для успішної роботи в команді і познайомимося з рекомендаціями щодо організації життя групи. Сьогодні в різних сферах діяльності: від роботи у великій компанії до розвитку власного бізнесу — вміння згуртувати команду з, часом, самих різних людей і домогтися з нею високих показників продуктивності є невід’ємним атрибутом лідера.

Саме тому в даний час багато навчальних центрів пропонують клієнтам тренінги, покликані допомогти учасникам колективних занять розвинути вміння працювати узгоджено і злагоджено, підняти командний дух, познайомитися з методами вирішення конфліктів. Основа таких занять — рольові ігри, навчання в групах. Оскільки індивідуально складно домогтися таких же результатів, як під час тренінгу в команді, в цьому уроці нічого не буде практичних вправ, ми зосередимося лише на рекомендаціях щодо деяких важливих принципів організації ефективної роботи команди.

«Як здобувати друзів і впливати на людей»

Вибір епіграфа до даного уроку не випадковий, це слова Д. Карнегі (1888-1955 рр.), Автора багатьох творів з самовдосконалення, успішному спілкуванню, ораторському мистецтву. Багато ідей, висунуті цим всесвітньо відомим фахівцем в області відносин між людьми, залишаються актуальними по сьогоднішній день. Деякі поради американського психолога Дейла Карнегі з книги «Як здобувати друзів і впливати на людей» можна застосовувати як теоретичний посібник для організації ефективної роботи команди. Основні з них:

  • Починайте день з похвали співробітників. Це послужить запорукою для більшої самовіддачі і створить додаткову мотивацію;
  • Хваліть за будь-яке досягнення і успіх. Наслідком, як і в попередньому випадку, буде мотивація і бажання далі працювати більш ефективно;
  • Хороший лідер виховує лідерів у себе в команді.

Ваші підлеглі повинні бути лідерами самі для себе, вміти працювати без вас;

  • Зробіть так, щоб люди були щасливі виконувати свою роботу. Бачачи в ваших пропозиціях вигоду для себе, співробітник полюбить і вас, і свою роботу, що зробить його більш націленим на гарне виконання своїх обов’язків;
  • Вказуйте на помилки особисто. Критикуючи людини публічно, ви не тільки ставите його в незручне становище, а й себе виставляєте неспівчуття. Вказуючи на помилки, будьте ввічливим, приводите приклади власних помилок.
  • Це зробить вас в очах інших людиною, що заслуговують довіри;

  • Говоріть про людей добре. Даючи характеристику своїм співробітникам, вказуйте на якості, яких, можливо, немає, але які потрібні для роботи. Це буде мотивувати їх відповідати отриманій репутації і розвивати відсутні якості.
  • Як видно з перерахованих вище принципів, ефективна організація роботи команди тримається на вмінні налагоджувати зв’язок з колективом і мотивації людей.

    Лідер і командоутворення

    Командоутворення (Від англ. Team building) — процес, спрямований на створення і підвищення ефективності роботи команди. Яка при цьому роль лідера? Раніше ми визначили, що лідер необов’язково повинен мати харизму (Б. Гейтс) або піклуватися про загальне благо (Наполеон).

    Неодмінною рисою кожного лідера є наявність послідовників. Це умовивід призводить до розуміння того, що лідер повинен стати сполучною ланкою для команди, що забезпечує і спрямовуючим успішну роботу як групи в цілому, так і кожного її члена.

    Сучасні дослідження в даному напрямку дають наступні загально-методологічні рекомендації по налагодженню діяльності команди:

    1. Журнал «Forbes» виділяє 5 основних кроків по створенню ефективної команди:

    • Створити атмосферу довіри і поваги між членами (особливо це важливо для старт-апів). Це дозволить лідеру бути впевненим в команді, в її працездатності під час його відсутності, а також в нормальній внутрішньої комунікації.
    • Лідер повинен бути вірним даному слову. Людина отримує те, що дає.

    Тому вимагаючи високої продуктивності від команди, потрібно і самому добре виконувати свої обов’язки.

  • Організуйте неофіційну зустріч всіх співробітників. Хоча корпоративними святами зараз нікого не здивуєш, їх цінність як засобу для знайомства, неформального спілкування та налагодження зв’язків величезна. Якщо немає можливості провести корпоратив, просто запросіть своїх співробітників пограти, наприклад, у футбол. Часто під час командних дій проявляється індивідуальний характер і природні таланти, що дозволяє лідеру краще пізнати підлеглих.
  • Дозволяйте конфлікти. Не повинно бути ніякого непорозуміння між учасниками. Залучайте всіх задіяних в спорі і приймайте рішення, вислухавши обидві сторони. Так формується різнобічний погляд на проблему.
  • Зробіть залучення нових членів в команду колективним рішенням. Обговорюйте кандидатуру нового співробітника з групою. Нехай співробітники поговорять з ним, адже саме їм працювати з цією людиною пліч-о-пліч, і не останнє значення має те, як він впишеться в колектив.
  • 2. Проект Вікіпедії WikiHow рекомендує керівнику свою методику, побудовану на 7-ми ступінчастому алгоритмі організації сильної команди:

    • Підбирайте в команду таких членів, які мотивовані продемонструвати свої навички. Кожен учасник групи повинен бути впевнений у цінності саме своїх здібностей і свого внеску в робочий процес для успішного результату всього проекту.
    • Залучайте в команду людей з різними знаннями та навичками. Це дасть можливість бути готовим до різних складних ситуацій.
  • Сформулюйте мету для вашої команди і переконайтеся, що кожен її розуміє. Так команда буде працювати, як злагоджений механізм.
  • Визначте роль кожного члена команди, співвідношення ролей та їх значення для команди в цілому. Таким чином, кожен буде знати, яку функцію виконує він та інші у спільній справі, нести відповідальність за свою частину роботи.
  • Всі члени команди повинні працювати відкрито перед іншими. Довіра безпосередньо впливає на ефективність.
  • Ви повинні виховувати лідера в команді. Людині, яка виділяється серед інших компетентністю, мотивацією, можна делегувати частину повноважень, доручити більш важливі завдання.
  • Спілкуватися в приватному порядку з кожним членом команди, у якого виникли труднощі.
  • Лідер несе повну відповідальність за усунення будь-яких перешкод у роботі.

    Більше корисної та цікавої інформації про організацію ефективної роботи команди лідером ви можете знайти в інших розділах у нас сайті.

    Відгуки та коментарі

    Якщо хочете поділитися своїм досвідом про лідерство в команді, разнооб-різними методами організації успішної діяльності професійних груп, будемо раді, якщо ви залишите свій коментар нижче.

    Сподобалася стаття? Поділися нею з друзями!