Пальчикові ігри для дітей

Пальчикові ігри для дітей

Пальчикові ігри для дітей

Роль пальчикових ігор у розвитку мовлення дитини

Формування усного мовлення дитини починається тоді, коли рухи пальців рук досягають достатньої точності. Коли дитина виробляє ритмічні рухи пальцями, у нього різко посилюється узгоджена діяльність лобних (рухова мовна зона) і скроневих (сенсорна зона) відділів мозку, тобто мовні області формуються під впливом імпульсів, що надходять від пальців рук. Для визначення рівня розвитку мовлення дітей перших років життя розроблений наступний метод: дитину просять показати один пальчик, два пальчика, три. Діти, яким вдаються ізольовані рухи пальців, — говорять діти ….

До тих пір, поки рухи пальців не стануть вільними, розвитку мови і, отже, мислення домогтися не вдасться.

Це важливо і при своєчасному мовному розвитку, особливо в тих випадках, коли це розвиток порушено. Крім того, доведено, що і думка, і очей дитини рухаються з тією ж швидкістю, що і рука. Значить, систематичні вправи по тренуванню рухів пальців є потужним засобом підвищення працездатності головного мозку. Рівень розвитку мови у дітей завжди знаходиться в прямій залежності від ступеня розвитку тонких рухів пальців рук. Недосконалість тонкої рухової координації кистей і пальців рук затрудняє оволодіння листом і низкою інших навчальних і трудових навичок.

Психологи стверджують, що вправи для пальців рук розвивають розумову діяльність, пам’ять і увага дитини.

Мова вдосконалюється під впливом кінетичних імпульсів від рук, точніше — від пальців. Звичайно дитина, що має високий рівень розвитку дрібної моторики, вміє логічно міркувати, у нього досить розвинені пам’ять, увагу, зв’язкова мова.

Уже в перші місяці немовля пожвавлюється, коду бачить матір або близьку йому людину, яскраву іграшку, висловлюючи свою радість рухами ручок і ніжок, а також гуленієм («воркуванням»). У 3-4 місяці у малюка виникає потреба в спілкуванні з дорослим. Він шукає його поглядом, посміхається, вимовляє звуки.

До 6-и місячного віку, дитина починає вимовляти склади — лепече, а до 10 місяців — повторювати не тільки окремі склади, а й прості слова з окремих складів.

Малюкові необхідно давати досхочу помацати, доторкнутися, постукати, понюхати, подивитися, спробувати на «смак».

Для того щоб навчитися мислити і говорити, треба вміти дивитися і бачити, слухати і чути, тобто переробляти, осмислювати інформацію, що отримується з навколишнього світу.

В результаті до року дитина накопичить пасивний словник, — слова, які він не може ще говорити сам, але розуміє, коли їх вимовляють оточуючі. Тому завдання дорослих — якомога більше говорити, озвучуючи і називаючи маленькій людині предмети, які знаходяться навколо нього, і відбуваються.

Коли малюк накопичить багаті враження і відповідно власний словник, тоді і прийде довгоочікуваний момент — дитина «раптом» заговорить сам. З цього щасливого дня мова стане для нього повноцінним засобом спілкування.

Звичайно ж, будуть потрібні різні іграшки, посібники, книжки.

Але й гарним стимулом для мовного та інтелектуального розвитку малюка можуть бути також ігри з пальчиками.

Що відбувається, коли дитина займається пальчикової гімнастикою?

1. Виконання вправ і ритмічних рухів пальцями індуктивно призводить до порушення в мовних центрах головного мозку і різкого посилення узгодженої діяльності мовних зон, що, в кінцевому підсумку, стимулює розвиток мови.

2. Ігри з пальчиками створюють сприятливий емоційний фон, розвивають вміння наслідувати дорослому, вчать вслухатися і розуміти зміст промови, підвищують мовну активність дитини.

3. Малюк вчиться концентрувати свою увагу і правильно його розподіляти.

4. Якщо дитина буде виконувати вправи, супроводжуючи їх короткими віршованими рядками, то його мова стане більш чіткою, ритмічної, яскравою, і посилиться контроль за виконуваними рухами.

5. Розвивається пам’ять дитини, так як він вчиться запам’ятовувати певні положення рук і послідовність рухів.

6. У малюка розвивається уява і фантазія. Оволодівши багатьма вправами, він зможе «розповідати руками» цілі історії.

7. У результаті пальчикових вправ кисті рук і пальці придбають силу, хорошу рухливість і гнучкість, а це надалі полегшить оволодіння навичкою письма.

Вправи можна умовно розділити на три групи.

I група. Вправи для кистей рук

— Розвивають наслідувальну здатність;

— Вчать напружувати і розслабляти м’язи;

— Розвивають вміння зберігати положення пальців деякий час;

— Вчать переключатися з одного руху на інше.

II група. Вправи для пальців умовно статичні

— Вдосконалюють отримані раніше навички на більш високому рівні і вимагають більш точних рухів.

III група. Вправи для пальців динамічні

— Розвивають точну координацію рухів;

— Вчать згинати й розгинати пальці рук;

— Вчать протиставляти великий палець іншим.

Всі ці вправи будуть корисні не тільки дітям із затримкою в розвитку мови або будь-якими її порушеннями, але й дітям, у яких мовленнєвий розвиток відбувається своєчасно.

При проведенні ігор необхідно дотримуватися таких правил:

— Відпрацьовуйте послідовно всі вправи, починаючи з першої групи.

— Ігрові завдання повинні поступово ускладнюватися.

— Починати гру можна тільки тоді, коли дитина хоче грати.

— Ніколи не починайте гру, якщо ви самі стомлені або якщо дитина погано себе почуває.

— Неприпустимо перевтома дитини в грі.

Форми роботи з розвитку дрібної моторики рук можуть бути традиційними і нетрадиційними.

Традиційні:

— Самомасаж кистей і пальців рук (погладжування, розминка);

— Ігри з пальчиками з мовним супроводом;

— Пальчикова гімнастика без мовного супроводу;

— Графічні вправи: штрихування, домальовування картинки, графічний диктант, з’єднання по точках, продовження ряду;

— Предметна діяльність: ігри з папером, глиною, пластиліном, піском, водою, малювання крейдою, вугіллям;

— Гри: мозаїка, конструктори, шнурування, складання розрізних картинок, ігри з вкладишами, складання матрьошок;

— Лялькові театри: пальчиковий, варежковий, рукавички, театр тіней;

— Ігри на розвиток тактильного сприйняття: «Гладкий — шорсткий», «Знайди такий же на дотик», «Чудесний мішечок».

Нетрадиційні:

— Самомасаж кистей і пальців рук з волоськими горіхами, олівцями, масажними щітками;

— Ігри з пальчиками, з використанням різноманітного матеріалу: викидний, природний, господарсько-побутової.

Ігрові вправи можна розділити на невеликі групи:

Вправи для масажу (або самомасажу) рук:

«Масаж подушечок пальців рук»

Сподобалася стаття? Поділися нею з друзями!